Zaterdag 20 mei 2023

20 mei 2023 - Geleen, Nederland

Vanochtend liepen we al om half 7 over de lege pleinen.  Nou ja, leeg. Vol afval van gisteren en gelukkig wel veel straatvegers. Onze fietsen stonden zo veilig als in fort Knox en dat voor 1 euro. Terug naar t hotel een ontbijtje gescoord bij een bakker.

Bijna alle bakkers verkopen hier ook koffie en hebben enkele tafeltjes.  Een toilet is iets anders.  Ze verwijzen je nog net niet naar de eerste bos buiten.

Na t ontbijt naar t hotel om de tassen op te laden en uit de stad vertrekken. We laten de Rijn achter ons. De stad slaapt nog, makkelijk, want ook hier weer veel werkzaamheden.

Gisterenavond een route uitgezet met routeyou, gekozen voor de korte variant. Het hotel wat ik aan t boeken was midden in Sittard bleek op t laatst toch vol. Dan maar verder zoeken. Het werd Geleen. 110 km met 500 hoogtemeters.  Gelukkig was t weer goed. Zijwind, droog, rond 20 graden. Nog even omweg gemaakt om over een bruinsteenmijn uit te kijken. Wat een put, indrukwekkend.  Je vraagt je wel af waar we mee bezig zijn.

In Duitsland vind je naast een bakker ook bijna altijd een ijssalon in elk flink dorp. Onvoorstelbaar hoeveel ijs die eten. We moesten op de valreep toch ook een ijsje.  Het was lekker.  De straat uit en we zaten in Nederland.  Mochten we gelijk weer klimmen. Mooi door een bos.

In Duitsland is trouwens het personeel gebrek ook gigantisch.  Veel terrassen hebben zelf bediening en een kleinere kaart.

De gebakken aardappels, wat eigenlijk volksvoedsel is, staat bijna nergens meer op de kaart.  Teveel werk.  Diepvrieskist is makkelijker.

1. Ingrid:
    20 mei 2023
    Jeetje…….. wat een ijs (je)
    Maar uh…. Alweer terug in Nederland. Oeps, bijna thuis!
    Hoe snel gaat dat!
  2. Marlies: