5 mei 2022

5 mei 2022 - Burgos, Spanje

Bij ons slaapkamerraam was aan de buitenkant een klok met temperatuur.

Goedemorgen...5 graden. Voor de eerste keer in lange broek en jas. De locale vonden het helemaal niet koud, die zijn blijkbaar wat gewend. Een dubbel ontbijt moest ons een eindje op weg helpen. Ik had verschillende routes op de Garmin gezet en 1 was via een voie verte, meestal een voormalig spoorlijntje. Dus heel geleidelijk naar boven en beneden. Nu heb je daar nogal verschil in, sommige zijn goed en sommige bestaan alleen op de tekentafel, met alle gradaties ertussen. Het was wel wat uit de route om er te komen maar we gingen het toch maar bekijken. Het zag er mooi uit, fijn gravel en breed. Zo, dat werd onze pad. Tot 5 kilometer, daar stond een shovel op de route, er bleek een brug weg te zijn. Volgens de werkmannen zat er maar 1 ding op en dat was terug naar de gewone weg met al zijn klimmen en dalen. Robbie vond ergens een sluipweg waar we met wat scharrelen op de goede weg kwamen. Puft, na 10 kilometer kon de jas en de lange broek uit, het was dan ook al 8 graden. Tot het volgende probleem. Tunnel afgesloten voor werkzaamheden met stoplicht. 5 wegwerkers kwamen zich ermee moeien. De 1 wees terug, de ander naar links, weer 1 naar rechts en 1 rechtdoor. Wij wachten het af. Oké, ze hadden besloten. Wij mochten de 1ste tunnel door en daarna direct naar rechts. Prima, ze reden netjes achter ons door de tunnel en wezen ons de weg. Ze hielpen niet onze fiets over de balustrade te tillen, maar niet mopperen. Want het was me daar een mooi stuk, langs een kloof, rivier in de diepte en hoera, na een tijdje onze groene weg weer. Deze hebben we kunnen volgen tot vivar del cid, het begin van onze volgende route. Op heel de route, 50 kilometer vals plat zijn we 2 wandelaars, een hert, een slang en een wielewaal tegengekomen. Machtig mooie rotsen, bankjes, zon, wind  in de rug, even van de pad een menu del dia. Wat wil een fietser nog meer.

in Burgos hetzelfde hotel geboekt als zoveel jaar geleden naar Santiago.

knie: ik kan mijn been niet helemaal strekken en niet helemaal buigen, net gebleken geen schoolslag. Maar wat kan ik wel: fietsen en wandelen. Overdag gaat t goed, nachts minder. Inderdaad..geen bericht is goed bericht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid:
    5 mei 2022
    Een mooie dag met hindernissen, wat een gedoe onderweg maar je kreeg er wel iets moois voor terug, met name dat windje in de rug dan kun je genieten van al het moois om je heen
    Tot morgen
  2. Camiel de Schrijver:
    19 mei 2022
    Als ik het goed onthoud is Robby de man die de sluiproutes vind. Ik ken die wereld met sluiproutes minder belasting betalen. Dat die knapen niet hielpen om die fietsen over de railing te tillen is LAF.