8 mei 2022

8 mei 2022 - Baraona, Spanje

Een echt fietsroutes met een goed ontbijt, lekker.

Het weer voor vandaag: ietsje warmer, ietsje later wind.

Mooi de stad uit via een fietspad door een kloof. Het blijft klimmen en dalen. Minder druivenranken en meer graan ed. Ook mooie poezelige koeien met van die grote hoorns. Schapen op de onontgonnen gebieden.  Af en toe ziet het er bijna liefelijk uit. En dan kom je voorbij de grootste Moorse vesting van Spanje, Gormaz. Het beheerst lange tijd je gezichtsveld. Indrukwekkend, maar we zijn er niet naar toe geklommen. Het heeft vast veel slaven en horigen bloed zweet en tranen gekost om te bouwen. Vele keren veroverd met ook weer de nodige strijd. Het liefelijke is maar schijn, het bloed heeft hier over de akkers gevloeid. Verder door een mooie rotsen kloof. Nog een tijdje staan genieten van de zwevende gieren.
Een korte stop op een bankje in de schaduw in Caltojar, met mooie beschilderingen op de muren en Adobe huizen, al dan niet vervallen. Hier de verdere route en aanbod slaapplekken bekeken. Het was of een dag van 65 kilometer of 1 van 95. Gezien de omstandigheden kozen we voor de korte. Hostel daar geboekt via internet en verder. Dit gaf ons ruimte Rello te bezoeken. Geheel ommuurd, dus ik dacht aan Hulst maar het werd een droge wandeling. Wel een bijzondere met mooie uitzichten. Onderweg nog een koffie in een dorpscafé, mannen binnen en vrouwen buiten. Blijft bijzonder, die cafés vol mannen.

1. Ingrid:
    8 mei 2022
    Verslag klinkt als een echte mooie fietsdag. Hier ook mooi weer, zonnig en droog , een echte moederdag😊
  2. Jacqueline:
    9 mei 2022
    Mooie route zo te lezen. Zal vast een hele geruststelling zijn om op een echte fietsroute te rijden. Geweldig op weer samen op pad te zijn. Ik geniet mee vanaf Klooster.
  3. Camiel de Schrijver:
    20 mei 2022
    Die cafees met de mannen binnen en de vrouwen buiten. Deed mij denken aan een televisie serie DE TRANEN VAN TITO. Wij hadden de laatste aflevering nog niet bekeken. Dus bij gebrek aan beter gister avond opgezet. Was heel aangrijpend allemaal. Ook daar die indeling in groepen die met geloof te maken hebben. De macht van de verschillende religies is zeer groot. Zijn er nog wel mensen met een beetje verstand??